יום חמישי, 30 ביולי 2009

4 שנים להינתקות: מכון "מותגים" ו"פרסום גל-אורן BSD" בנתוני מחקר מפתיעים:


[פורסם לראשונה הבוקר ב"ישראל היום"]

36% בציבור הדתי-לאומי בעד סירוב פקודה בעת פינוי התנחלויות
79% בעד מאבק בעת פינוי התנחלויות
42% אינם משלימים עם 2 מדינות ל2 עמים
79% יצביעו נגד הקמת מדינה פלסטינאית במשאל עם
94% מגדירים עצמם קודם כל כ'יהודים' לפני 'ישראלים'
4 שנים לגירוש - כל הפרטים:

4 שנים להינתקות מגוש קטיף ובציבור הדתי-לאומי לא מזהים פצעים מגלידים. הכל פתוח כשהיה, ונראה שגם החשבון עם המדינה שניתקה אותם ממורשת אבות, נשאר פתוח לגמרי.

ההלם הראשוני שתקף את המפונים, ואיתם כל המגזר הדתי הלאומי, שציוניותו בא עימו כערך מוסף, אידיאולוגי ומובנה, התחלף אט אט בשינוי עמדות כלפי המדינה, ההלם שהיה מהול בכעס עצור, התחלף בקביעת עמדה חדשה באשר לראייה הכללית והאישית כלפי המדינה.

מסתבר, שבני הציונות הדתית שראו עד להינתקות במדינת ישראל "ראשית צמיחת גאולתנו" מתקשים להשלים עם קביעה זו, גם אחרי סיטואציה קשה בה מיטב חיילנו מפנים בכוח אמהות ואבות מכור יישובם, למול תמונות בתי כנסת הרוסים, מראות הקברים שהוצאו מקומם, כל אלה היו כעקירות בלב הציונות הדתית ותהליך ההינתקות ("גירוש גוש קטיף" בלשון הציבור הדתי-לאומי") הפך למאורע שהשפיע יותר מכל על יחסי הציונות הדתית עם הממשלה הלאומית, בשנים האחרונות.

לקראת 4 שנים לגירוש גוש קטיף, יזם מכון המחקר "מותגים" בשיתוף משרד פרסום גל-אורן BSD מחקר מעמיק ומקיף, שכלל את הציבור הדתי-לאומי. ממצאי המחקר מדגישים את הכרסום המהותי שחל בעמדת הציונות הדתית כלפי מדינת ישראל.

לשאלה "להבא, מה צריכה להיות תגובת המתנחלים לפינוי התנחלויות" ניתנה תשובה ברורה לפיה 79% מהציבור הדתי לאומי סבור שיש לכלול מאבק בתגובה לפינוי התנחלויות, כש16% ממנו סבורים שיש למנוע פינוי גם במחיר פגיעה בשוטרים ובחיילים המפנים. רק 18% סוברים שיש להתפנות ללא התנגדות.

בציבור הכללי-יהודי העמדות שונות וכי רוב בציבור הכללי-יהודי (42%) סבורים שיש להתפנות בצורה מסודרת וללא התנגדות, מול מיעוט קטן של 10% הסבורים שיש לכלול מאבק גם במחיר פגיעה בשוטרים וחיילים מפנים.

לשאלה "כיצד צריכים לנהוג חיילים הנדרשים להשתתף בפינוי התנחלויות" התקבלו ממצאים מפתיעים המצביעים על כך ש36% מהציבור הדתי לאומי סבורים שבמקרה כזה יש לסרב פקודה, אפילו אם משמעות הדבר ישיבה בכלא צבאי, זאת מול 18% מהציבור הכללי-יהודי הסבור כך. כן מראה המחקר על 39% מהציבור הדתי-לאומי שסבורים ש"יש לבקש שלא להשתתף בפינוי, אבל כן להשתתף בפינוי במידה והמפקדים מסרבים לשחרר אותם", זאת מול 30% מהציבור הכללי-יהודי הסבור כך. רק 21% מהצביור הדתי לאומי סבור שיש למלא כל פקודה כולל פינוי התנחלויות. כאמור, מרבית המרואיינים מהציבור היהודי כללי (82%) חושבים כי "אסור לסרב פקודה ויש להשתתף בפינוי".

תשובות מעניינות התקבלו במחקר לשאלה "כיצד עתיד להסתיים המאבק על יהודה ושומרון". מסתבר ש46% מהציבור היהודי כללי, לעומת 25% מהציבור הדתי לאומי חושבים שבסופו של דבר יהיו "שתי מדינות לשתי עמים". 42% מהציבור הדתי לאומי, כמו גם 33% מהציבור היהודי כללי חושבים שתהיה בסופו של דבר "מדינה אחת כחלק ממדינת ישראל ופלסטינאים שלא יסכימו להיות תחת ריבונות ישראל ויצטרכו לעבור למדינות ערביות אחרות".


לשאלה בעניין משאל עם בנושא הקמת מדינה פלסטינאית ביהודה ושומרון, מראים ממצאי המחקר ש79% מהציבור הדתי-לאומי יצביעו נגד הקמת מדינה פלסטינאית במשאל עם. 45% מהציבור היהודי כללי, לעומת 18% מהציבור הדתי לאומי – "יצביעו בעד הקמת מדינה פלסטינאית". 20% מהציבור היהודי כללי וכן 25% מהציבור הדתי לאומי -"יצביעו נגד ההסכם ואם היא יאושר יפעלו נגד ישומו בכל דרך, כולל התנגדות פיזית"

המחקר המקיף כולל גם שאלה בתחום ההגדרה העצמית "יהודי" או "ישראלי". כצפוי, הרוב המכריע של הציבור הדתי לאומי מגדירים עצמם קודם כל כ"יהודי" (94% מהם). זאת לעומת 68% מהציבור היהודי כללי (שם, 32% מגדירים עצמם קודם כל כ"ישראלי").

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה